een oefening om samen én bij jezelf te zijn

Deze oefening kun je met je partner doen maar ook met een goede vriend of vriendin. Het is een oefening die ik stellen in mijn praktijk of thuis laat doen om de wisselwerking tussen intimiteit en autonomie letterlijk te kunnen voelen. Een omhelzing vertelt je namelijk precies hoe het gesteld is met je relatie. Je kunt doordat je fysiek zo dichtbij bent elkaars minuscule bewegingen heel goed ervaren. Iedere interactie doet iets met je. De kern van de oefening draait om het bewust worden van de interactie als je zo nabij elkaar bent.

De omhelzing - begeleidende audio bij de oefening

door Eline Blom - haptotherapeut in de liefde

Wat is het effect van deze oefening?

Deze oefening kan verschillende uitwerkingen hebben:

  • Ontspanning en samen zijn in het moment
  • Een diep gevoel van verbondenheid én stevigheid.
  • Gevoelens van eenzaamheid en onzekerheid.
  • De neiging om los te laten.
  • De behoefte om steviger vast te houden.
  • Leunen op de ander of steun geven aan de ander
  • en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden

De oefening heeft geen ideale uitkomst. Het is bovenal een onderzoek om samen te voelen wat er gebeurt als je voor iets langere tijd zo dicht bijelkaar blijft. Je hebt grote kans dat je je relatiepatronen erin zult herkennen. Het is een uitnodiging om zonder woorden lichamelijk en emotioneel contact te maken en te laten ontstaan wat er is. Het doel is niet om volledig verbonden te zijn. Je doet de oefening met de intentie om te ontdekken in welke mate jij je tegelijk vrij én verbonden kunt voelen in deze relatie. Een bijkomend bewezen effect is dat het gelukshormoon oxitocine wordt vrijgemaakt bij een langere omhelzing. Je kunt in de oefening oppervlakkig blijven als je wilt. Maar echt effect heeft het pas als je beiden bereid bent om open te staan voor wat er werkelijk is. Als het niet meteen de eerste keer lukt probeer het dan later nog een keer. Geef jezelf en elkaar de tijd.

Maak vooraf met elkaar een paar afspraken:

  • Plan met elkaar een rustig en ongestoord moment om deze oefening te doen
  • Doe de oefening beiden vanuit nieuwgieriheid naar wat je voelt en wat de ander met je doet.
  • Spreek als je wilt een tijd af. Ik adviseer in het begin 5 minuten te doen en een volgende keer 10 minuten. Zet dan een wekker. Als je in een relatie zit waarin je de verbinding aan het herstellen bent begin van met 1 minuut en bouw dat dan in een paar weken uit. Het geluidsfragment duurt de knuffel 5 minuten.
  • Bespreek na afloop kort met elkaar wat je hebt ervaren. Geef daarin alleen je eigen beleving terug (Dus begin je antwoorden met: “Ik voelde…) Als je iets wilt weten over hoe het voor je partner was vraag dan naar zijn of haar beleving? En bespreek of jullie ervaring herkenbaar voor jullie is.

 

De oefening

Je kunt de oefening doen met de begeleidende audio bovenaan deze pagina. Maar je kunt het ook zonder deze begeleiding doen en dan zijn dit de stappen.

  1. Ga tegenover elkaar staan op een afstand waarin je elkaar op ontspannen manier kunt omhelzen maar raak elkaar nog niet aan. Doe je ogen even dicht en neem de tijd om contact te maken met jezelf. Voel je voeten op de grond en ga je hele lijf af: benen – billen en geslacht – buik borstgebied en rug – schouders nek en armen – hoofd en gezicht.
  2. Open je ogen en armen en omhels elkaar gewoon zoals het in je opkomt.
  3. Merk op wat er gebeurt als je elkaar zo dichtbij voelt en kijk of je kunt voegen naar een voor jou zo ontspannen mogelijke houding.
  4. Merk op waar je aandacht naartoe gaat: naar jezelf of naar de ander. Of misschien wisselt dit af.
  5. Haal even bewust adem en sta jezelf toe te voelen wat er is. Spanning is niet beter dan ontspanning.
  6. Als je de neiging voelt om te bewegen kun je die uiteraard volgen. Misschien ben je wat verstart of weet je niet zo goed welke beweging je moet maken. Wees je er bewust van dat je beweegt en waarom je dit doet. Als jij iets verandert verandert er ook iets voor je partner.
  7. Misschien is er op enig moment bij jou een gevoel van ongemak omdat het nog steeds niet of niet meer voegt. Kijk dan of je dit er kan laten zijn en of dit gevoel herkenbaar voor je is. Voel wat er gebeurt in je lichaam. Is er meer spanning in je buik of ergens anders. Neem het waar en probeer er niet van weg te gaan. Wees je bewust van wat dit ongemak in je doet met het contact.
  8. Mogelijk voel je ontspanning en geniet je van de nabijheid die je samen hebt. Voel wat het met je doet. Probeer je het vast te houden of kun je het laten zijn.
  9. Misschien ervaar je dat je partner zich ongemakkelijk voelt. Merk dan op wat dit met je doet. Probeer in contact met jezelf te blijven zonder dat je iets hoeft te doen of te veranderen.
  10. Of als je ontspanning van je partner voelt. Wat doet dat met jou? Ben je geneigd om daarop mee te liften?
  11. Sta je letterlijk en figuurlijk op je eigen benen? Of ga je in de ander op? Ben je samen of ben je alleen? Of varieert het?
  12. Jullie ronden de oefening nu af door elkaar weer los te laten. Neem daar even de tijd voor.
  13. Bespreek nu kort met elkaar na hoe je de oefening hebt ervaren en wat je is opgevallen. Let er in het praten erover dat je je eigen beleving teruggeeft. (Dus begin je antwoorden met: “Ik voelde…) Als je iets wilt weten over hoe het voor je partner was vraag dan naar zijn of haar beleving? En bespreek of jullie ervaring herkenbaar voor jullie is. Want wat je in een dergelijke oefening ervaart ervaar je vaak ook in het dagelijks contact met elkaar.
  14. Je kunt deze oefening herhalen. Je wordt dan steeds vertrouwder met het langer intiem zijn en je leert steeds beter voelend luisteren naar jezelf en naar de ander.

Deze oefening is vrij vertaald uit het boek Passionate Marriage van Psycholoog David Schnarch. Op zijn website kun je testen hoe levensvatbaar jouw seksleven is.