Gemaskerd

Deze maskers zijn het makkelijkst te herkennen bij andere mensen:

  1. Ik-vertel-je-wat-ik-doe-masker. Deze persoon vertelt je wat hij of zij zoals doet de hele dag of week. Je krijgt de hele agenda te horen van alle al of niet interessanten bezigheden. Het contact blijft hierdoor oppervlakkig omdat het niet gaat over wat hen van binnen bezig houdt.
  2. Ik-praat-over-andere-mensen-masker. Dit is eigenlijk een soort roddelen hoewel het niet altijd negatief hoeft te zijn. Maar deze persoon heeft het vooral over wat andere mensen doen of lijken mee te maken. Het is een soort afleiding van het werkelijk hebben over wat zij zelf beleven.
  3. Ik-overschreeuw-mezelf-masker. Met veel humor en superlatieven zet deze persoon zich juist in de picture. Maar niet als zichzelf maar als een opgeklopte versie van zichzelf. Veel praten (heel positief of heel negatief) maar weinig wezenlijks zeggen. Dit in de hoop dat deze onechte versie in de smaak zal vallen.
  4. Ik-ben-er-liever-niet-masker. Dit is het tegenovergestelde van de vorige actie namelijk jezelf zo onzichtbaar mogelijk maken. Geen aandacht betekent in ieder geval geen negatieve aandacht.
  5. Ik-richt-mijn-aandacht op-jou-masker. Dit is een soort interviewer. Iemand die vooral aan jou vraagt hoe het is en daar heel diep op ingaat zodat hij of zij het zo min mogelijk over zichzelf hoeft te hebben.

Waarschijnlijk herken je ook wel iets van jezelf in deze maskers. We gebruiken ze namelijk allemaal wel eens. Soms is het heel handig om een afleidingsmanouvre te gebruiken want je hoeft niet bij iedereen hoef je ‘helemaal jezelf te zijn’. Maar op het moment dat je eigenlijk intiemer en diepgaander contact met iemand wil moet je echt afstand gaan doen van deze ‘maskers’. Als jij jezelf niet laat zien aan mensen die wat voor je betekenen dan leren ze je eigenlijk nooit echt kennen. Je ontneemt dan jezelf en de ander de kans om echt een diepgaande verbinding te voelen.

Waarom gebruiken we deze maskers?

Deze maskers creëren afstand in het contact waardoor je niet hoeft te laten zien hoe je jezelf ziet. Je denkt dat het beter is om je anders voor te doen of je op anderen te richten. De kern is dat je jezelf niet goed of waardevol genoeg vindt om anderen dat te laten zien. Blijkbaar hebben we in onze opvoeding en van de maatschappij geleerd om een ideaalbeeld te laten zien. We hebben allerlei ervaringen opgedaan die ons gevoelens van niet goed genoeg zijn hebben opgeleverd. We laten liever niet onze eigen tekortkomingen en onzekerheiden zien omdat:

  1. we niet door de mand willen vallen.
  2. we bang zijn dat de ander ons niet leuk slim of aardig vindt
  3. we bang zij om afgewezen te worden
  4. we denken dat anderen ons toch niet zullen begrijpen

Wie je van binnen bent mag ook van buiten zichtbaar zijn!

Het is zo waardevol als je niets van jezelf hoeft te verhullen bij mensen die belangrijk voor je zijn. Ookal ben je bang dat mensen je niet goed genoeg vinden gaat het erom dat jij nu toestaat dat jij jezelf goed genoeg vindt. Verwacht niet dat anderen mensen je gaan bevestigen maar geef jezelf dat vertrouwen. Je moet dus afstand nemen van het oordeel dat je over jezelf hebt. Dat is super lastig! Maar je kunt het proberen:

  1. Spreek vanuit je eigen beleving. Dit betekent dat je altijd praat vanuit jezelf. Je kunt best vertellen wat je doet maar deel ook je gevoelens of waarnemingen erbij zodat de ander niet alleen weet wat je hebt gedaan maar ook hoe het voor je was. En daarmee laat je echt iets van binnen zien.
  2. Praat niet over anderen als afleiding. Wat andere mensen doen en meemaken kan zeker interessant zijn maar maak ook daarin een koppeling naar wat het met je doet wat deze mensen meemaken. Bijvoorbeeld als iemand ziek is vertel dan ook dat het jouw raakt om die persoon zo te zien lijden omdat je daar zelf ook bang voor bent.
  3. Durf een stilte te laten vallen als je even niets weet te zeggen. We hoeven niet altijd te praten om contact te hebben. Als je even ruimte laat kan je jezelf en de ander de kans geven om contact te maken wat er werkelijk in je leeft en daar iets over te delen.
  4. Begin eens een gesprek met “ik voel me vandaag … Kun jij dat aan me zien? Daarmee geef je meteen weer wat er in je leeft en of dat ook voor de ander zichtbaar is. Een leuke test of je van buiten en binnen congruent bent.

Heel veel succes met het oefenen om jezelf te zijn!!

Eline